Så lyckas du i supporten

Det finns bara ett sätt och två vägar att ta om man vill ha hjälp när man ringer supporten. Efter en period av telefonsamtal, mail och chattsessioner kan jag känna mig rätt säker på att jag hittat två lösningar som faktiskt gett mig exakt den hjälp jag behövt.

Det började dåligt. Jag ringde första gången från jobbet och var stressad. Jag var korthuggen, hittade på en massa och lade slutligen på för att samtalet inte ledde någonstans. Totalt fiasko.

Enda sättet att lyckas i supporten är att vara trevlig. Det spelar ingen roll vad det är för dag du haft, personen i andra sidan luren kommer inte att hjälpa dig om du är otrevlig. Det är bara att koppla på charmen och låta leendet gå igenom luren.

Bara för att du är trevlig behöver det dock inte innebära att du behöver vara duktig. Och det här är första vägen till en lyckad supportsession: Spela dum. Var en total idiot. Tänk Hugh Grant och ge ditt livs skådespel.
- Hmmm, det funkade när jag fick det.
- Vad för knapp sa du? Du får ursäkta mig, men jag är så oteknisk man kan bli.
- Jaha, ska den gröna knappen lysa?

Efter en stund kommer supportpersonen att ge upp och skicka en tekniker hem till dig för att felsöka problemet och lösa det, alternativt får du skicka in din produkt ganska omgående. Är du ett hopplöst och trevligt fall som inte ens vet innebörden av ordet felsökning så löser supporten ditt problem helt enkelt genom att ta över det. Att spela dum är en väg till ett lyckat resultat.

En annan metod är att vara påläst och kunnig om supportens sätt att arbeta. Rätt ofta kan man gå in på produktens hemsida och läsa till sig en hel del. Man genomför alla steg som står uppradade på hemsidan, hur dumma än de kan låta, man antecknar och går systematisk in i felsökningsarbetet. Nu när man ringer supporten har man ett övertag.
- Precis. Jag kopplade in nätverkssladden mellan port 2 och 3. Det gjorde att de lyste. Ingen av dem lyser dock när jag kopplar dosan till switchen. Jag misstänker därmed att det är dosan det är fel på.
- Jo, jag får felkod 120 när jag uppdaterar genom Setup-menyn. Och jag har försökt komma runt det genom att ändra i nyckeln i regedit som det står på hemsidan. Nu är det istället felkod 140.

Här vet supportpersonen att du skött felsökningen, att de från deras sida inte har så mycket att komma med än att erbjuda dig lagning av produkten, eller ett nytt utskick. Du har gjort supportens jobb åt dem, och de är tacksamma. Du får den hjälp du förtjänar.

Trevlighet blandat med antingen idioti eller kunskap verkar vara en gyllene lösning. Vilket du väljer får väl bero på humöret. Se bara för guds skull till att inte göra en röra av båda.