Rogue Legacy

rogue legacy

Rogue-likes, det är en genre av spel som jag inte är något större fan av. Kort beskrivet går det ut på att du alltid har ett liv, och sen är det game over. Du börjar som en svag karaktär, men varje gång du spelar blir du bättre och kan komma längre och längre - antingen rent mekaniskt, eller genom att spelet belönar dig med nån progressionssystem som inte nollställs när du dör. Oftast spelar man dessutom på slumpmässigt genererade banor vilket gör att ingen spelomgång är det andra likt.

Rogue Legacy placerar sig inom rogue-likes men gör saker och ting lite annorlunda. Du har förvisso ett liv, och dör du är det game over, men har tar likheterna slut. För när du dör går ditt arv vidare till en familjmedlem. Det du samlat på dig, det du blivit bättre på, det du låst upp kommer att finnas tillgängligt för dig vid nästa spelomgång. Det gör saker och ting lite enklare och min toleransnivå för sådana här spel växer. Rogue Legacy tar dessutom det här med genetik steget längre, det är sällsynt hänt att du spelar med en "normal" karaktär, egentligen sker detta bara när du är antingen homo- eller hetreosexuell, annars är ditt familjarv drabbat av diverse genetiska mutationer, och det är här Rogue Legacy blir väldigt lekfullt.

Att hålla sig för skratt är svårt när din riddare är drabbad av gasmage, är färgblind eller när denne har ett brytningsfel som får allting att se upp-och-ner vänt ut. Vid varje spelomgång får du välja bland tre olika arvingar, och förutom att då välja klass på den karaktär du ska spela med får du vara medveten om vilka genetiska fel du har att jobba med. Kanske är du väldigt vital med mycket hälsa, men så svag i armarna att du knappt gör någon skada? Eller har du drabbats av gigantinism, inte känner smärta och är så stark att du kan skära igenom dina fiender som en varm kniv i smör? Slumpen avgör och spelomgångarna blir bara roligare av de här små utmaningarna spelet delar ut.

För att ha svårt för rogue-likes har jag haft det riktigt roligt med Rogue Legacy. Spelet dryper av charm, vad sägs till exempel om att du springer runt i ouforskade rum för att plötsligt hitta en tavla som berättar hur det var för utvecklarna Cellar Door Games att utveckla sitt föregående spel Bullet Audyssey? Hela spelet är fullt av sådana här ögonblick.

Ta för övrigt en titt på klippet nedan för att få dig en klarare bild av Rogue Legacy, se sedan till att köpa spelet direkt från utvecklarna.