Cojones av stål

Säg vad man vill om den svenska spelutvecklaren Grin, men rejält med mod har de. Deras saga började rätt klassiskt, först med egenutvecklade brands som sålde lagom - men inte tillräckligt. Sedan kom ett par portningsprojekt in och genererade pengar och skapade uppmärksamhet. Numera är det det ena våghalsiga projektet efter det andra som gäller.

För visst skulle man kunna argumentera för att Bionic Commando-revivalen är ett riskprojekt. För om inte retroskimmret räcker för att ta kål på alla chanser att klå orginalet (och här grävde man in sig desto mer med fantastiska Rearmed), så kvarstår ändå faktum att övertyga miljontals kids om att köpa ett spel de har noll koppling till. De var ju ändå inte ens födda när orginalet såg dagens ljus.

Sen blir det bara värre. Filmlicensspel. Det finns egentligen bara två exempel på lyckade sådana. Rares Goldeneye och Starbreezes The Chronicles of Riddick. Grin ger dock sig in i kampen med inte bara ett spel, utan två baserade på en film.

Det sedan tidigare utannonserade Wanted ger mest anledning till oro. Filmen var inte särskilt bra, och den har redan haft premiär. Spelet måste alltså sälja på egna meriter. Kopplingen till filmen är i bästa fall helt meningslös, i värsta fall direkt skadlig. Förvisso är det här ett faktum som Grin borde ta tillvara på. Hade jag varit projektledare så hade jag sett till att inte stressa fram en produkt, man har ändå ingen biopremiär att hinna ikapp. Istället hade jag satsat på sansad utvecklingstid och kvalitet, kanske gjort som i Riddick-projektet och i princip övergett filmen för att berätta något eget istället.

Och igår kom nästa våghalsiga satsning. Terminator Salvation – The Videogame. Bara dåliga vibbar om jag ska vara ärlig. Ett filmlicensspel som måste sammanfalla med biopremiären bådar inte gott. Dessutom har inget Terminatorspel sedan SNES-tiden varit vidare spelbart, ryktet är med andra ord kört i botten. För Grin blir det en dubbelutmaning. För det första måste man komma över förbannelsen med dåliga filmlicensspel, för det andra måste man övertyga publiken att det går att göra bra spel av Terminatorlicensen. Det blir ett spännande projekt att följa.

Som lokalpatriot håller jag tummarna för att det ska gå vägen. Spelen behöver inte ens vara särskilt bra, bara de säljer. Å andra sidan brukar en sådan approach lätt befläcka en utvecklares rykte. Man får med andra ord hoppas på en succé både kommersiellt och kritikmässigt.