Wii-reklamen är felaktig

Nintendos reklambyrå har fått det hela om bakfoten. Jag snackar om Wii-filmerna som sedan dag ett gjort en grej av att visa aktiva spelare som hoppar och svänger med Wii-kontrollen som galningar. Visst ser det coolt ut, men är avskräckande ur ett par synvinklar.

Först har vi spelare som inte förstått att man inte behöver vifta med Wii-kontrollen värst mycket för att den skall fungera. När dessa ställs inför valet att köpa The Legend of Zelda: Twilight Princess, ett spel som skall räcka till runt 70 timmars speltid, då tvekar de här spelarna inför ett köp av en Wii. De menar att man inte orkar flaxa med armarna hur länge som helst och spel ska ju vara lite av ett nöje, inte en plåga. Vad dessa inte förstått är att det går lika bra att luta sig tillbaka i sin favoritsoffa och lira med minsta möjliga ansträngning.

Sedan har vi problemet med de överentusiastiska spelarna. De som ger allt när de spelar och på så sätt både skadar sig själva och sina tv-skärmar.

wiibreak1.jpg

En kille som svängt så hårt med sin Wii-kontroll att han spräckt en skärm.

wiibreak2.jpg

Detta händer om man råkar träffa taklampan med en vild sväng.

Helt i onödan. Eftersom det faktiskt räcker med att vricka på handleden för att Wii-kontrollen ska förstå vad det är du tänkt göra. Wii-reklamen är helt enkelt missvisande.

Men satans vad kul det är att lira Wii ändå.