Vidskepelse i spel

Bloggen "Overcoming Bias" skriver i ett inlägg om vidskepelse i spel. Ett intressant fenomen med tanke på att spel är exceptionellt elektroniska världar där ingenting lämnas åt slumpen. En slump är ju oftast att likställa med en bugg, och sådana vill spelutvecklare helst av allt utrota med alla medel.

Detta hindrar dock inte oss spelare. Vem har till exempel inte utfört någon liten dans i World of Warcraft för att snabba på fiendernas återkomst? Och vem har inte fått för sig att man måste stå och fiska på den där absoluta nollpunkten för att över huvud taget kunna rycka upp fisk?

Bästa vidskepelsen hittar man dock i Dungeons & Dragons Online:

[...] players were CONVINCED that if you used the diplomacy skill on a chest it would improve the loot you got. No matter how many times we posted on the forums that this was a myth and it doesn't do anything, they kept doing it. Finally we made chests an invalid target for the diplomacy skill, then players whined that all the points they put into diplomacy were worthless because we "nerfed" the skill!

Så underbart komiskt!