Ubisoft gör fel när de försöker göra rätt
Spelbranschen har länge haft problemet att inte riktigt kunna träffa rätt när det gäller 50% av befolkningen. Kvinnor är det gåtfulla folket och de bor i ett främmande land. Ungefär så har problematiken sett ut.
Undrar om inte det är lika bra trots allt. För när Ubisoft försöker rikta in sig till marknaden flickor 6-14 år gör de det på ett sätt som får mina kväljningskänslor att börja leka hela havet stormar.
Tre spel är utannonserade hittills. Kotaku gör mig uppmärksam på vilka. Imagine: Babies, Imagine: Fashion Designer och Imagine: Happy Cooking. Barn, kläder och matlagning. Mina tankar vandrar iväg till någonting som påminner om en propagandamanual från talibanerna.
Här vill jag återigen återkoppla till Kotakus inlägg. Vad är meningen med Ubisofts Imagine-serie? Att visa unga kvinnor dess plats? Vad kommer härnäst? Imagine: Washing Feet?