Titanfall, det händer grejer!

Titanfall har mottagits med öppna armar från spelarna, i allmänhet har det varit så. Det enda klagomålet har egentligen varit detta med att man max kan spela 6 mot 6 spelare när branschen i övrigt tycker att det här med att 64 spelare i en onlinematch är 64 spelare för lite. Jag kan tycka så här, det som gör Titanfall så intressant är det faktum att det som förstapersonskjutare verkar titta på alla andra genrer än just det spelet råkar befinna sig i.

Visst är influenserna från Call of Duty väldigt tydliga, utvecklarna Respawn Entertainment har ju varit med om att skapa denna dunderlicens: Det är twitch-shooting, poäng och popups för varje liten grej du gör och skrikig design i allmänhet. Det här är ADHD-generationens spelfilosofi i en fin förpackning.

Samtidigt, just det här med att man som max kan spela ihop med 11 andra spelare i en omgång är väldigt talande. För vad är de dominerande spelen just nu? Jo, League of Legends och Dota 2. Intima upplevelser med laganda, klart uppställda roller och fokus på individuell skicklighet. Detta är alltså vad Titanfall eftersträvar hellre än att ge sig i kamp med Battlefield. Det är smart, och tillräckligt särskiljande för att man inte ska ifrågasätta spelets plats i FPS-floran.

För övrigt kan man läsa Titanfall som ett referensverk. Ni märker ju hur många andra titlar jag nämner och jämför med. För Titanfall tillåter ju sig att stjäla de bästa bitarna från andra spel, och dessa är inte alltid de man förväntar sig. Just signaturen med enorma robotar man kan kalla ner från himlen för att ställa till förödelse med fick mig att tänka på MECH:s, men eminenta Kill screen påminde mig om det vi ser här är inget annat än svampen från Super Mario Bros. Roboten gör dig större, ger dig ett extraliv och låter dig göra mer skada än vanligt. Roboten är Marios svamp. Så enkelt kan det vara.

Nu har jag inte ens nämnt parkour-influenserna från sådana spel som Tribes och Brink, sci-fi estetiken från Halo eller de Quake-influerade arenorna. Titanfall är ett smältdegel där delarna har satts ihop med stor skicklighet. Har du spelat det tidigare och tyckt att det funkat bra är chansen stor att du hittar det här. Det enda jag kan klaga på är att det måste hända saker exakt. hela. tiden. Jag orkar aldrig spela Titanfall mer än en halvtimme åt gången. Läxan till Titanfall 2 blir möjligtvis att ta sig en titt på det här klippet.

Lite dötid har ingen dött av.