The Orange Box, med kommentarer

En viktig del av The Orange Box tror jag många missar. Nämligen Valves utvecklarkommentarer. Både till Episode One, Episode Two och Portal kan man starta ett kommentatorspår som ger väldigt många intressanta inblickar i utvecklingsarbetet.

Det är oerhört kul, åtminstone för min del, att få en förklaring från ansvarig kodare eller designer för varför man gjort som man gjort i en viss sekvens. Mycket återkoppling sker till speltestandet, att testare haft synpunkter som fått spelet att förändras, oftast till det bättre. Med mitt arbete som testare som petar i speldesign är självfallet intresset på topp.

Här kan jag återigen passa på att nämna Portal, spelets kommentatorspår är ungefär lika intressant och underhållande som spelet i sig. Man kunde ana att utvecklingen av ett spel i den kalibern skulle vara lite extra krångligt, men aldrig att det skulle vara så pass svårt att få ihop. Som bonus får skådespelaren bakom GlaDOS, Ellen Mclain, komma till tals och vi får bland annat höra hennes normala röst, hur hon låter när hon agerar som GlaDOS innan datorerna förvränger hennes röst och dessutom hennes tankar om röstregi och manus som självfallet varit oerhöert viktiga i ett spel som Portal.

Jag har inte haft lika kul med ett kommentatorspår sen Starbreeze med knacklig svengelska förklarade hur utvecklingen av The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay gått till. Att köra igenom The Orange Box utan att lyssna till utvecklarnas tankar och resonemang är att spela ett halvt spel. Och så ska det absolut inte vara.