Testas spelen inte längre?

Buggiga releaser. Det som tidigare var mest ett datorspelsproblem är numera ett generellt spelproblem, och vi ser det allt oftare. Jag talar givetvis om nya spel som släpps ut i butikerna, bara för att direkt stöta på patrull där någon viktig funktionalitet slutar fungera och panikpatcharna börjar hagla.

Det är som om man inte testar spel innan release längre. Sanningen är dock exakt den motsatta. Faktum är att spel numera testas mer än någonsin förut. Ett spel får idag lätt några tiotusen testtimmar loggade, det analyseras som aldrig förr och man upptäcker exceptionellt fler buggar än tidigare. Problemet är dock att allt det här sker via testautomatisering.

Låt mig först tillägga att jag är ett stort fan av testautomatisering. Nya verktyg och metoder ger oss chansen att testa mjukvara på sätt som vi aldrig kunnat drömma om tidigare. Vartenda pixel vänds upp och ner, varenda möjlig väg genom ett spel utforskas och analyseras, varenda rad kod nagelfars och optimeras. Men bland alla siffror, grafer och rapporter drabbas vi av en övertro till tekniken.

För faktum är att inget test är bättre än dess testfall. Inget script är bättre än dess kod. Och sist men inte minst, ett automatiserat test är toppen på att upptäcka maskin- och kodtekniska problem – det kan dock aldrig ersätta ett tränat öga och erfarenhet.

Och det är här kvalitetssäkringen inom spelbranschen tappat tråden. Det är ju väldigt mycket billigare att låta ett program köra automatiska tester än att låta några hundra studenter sitta och spela någon sekvens sönder och samman. Det är billigare att förlita sig på en rapport från en automatiserad testsvit än att låta ett team professionella testare specialgranska ett spel för att sedan skriva en egen rapport.

Och resultatet? En förlust i förtroendekapital, dålig PR och kostsamma operationer efter release.

Jag hoppas och tror att kvalitetssäkringen inom spelbranschen är inne i en tillfällig dipp. Det tordes inte dröja länge förrän spelutvecklare kommer fram till att en kombination mellan testautomatisering och den mänskliga erfarenheten är den bästa lösningen. Och då ser jag en ljus framtid för högkvalitativa nöjesupplevelser.

Till dess verkar det dock som att vi får vänja oss vid tanken på att patcha våra nyinköpta spel dagarna efter release.