Spelrecensioner, konsument- eller kulturjournalistik?

Det är en uråldrig diskussion inom speljournalistiken, borde spelrecensioner vara ren konsumentupplysning, eller ska vi istället dra till med kritisk kulturjournalistik? Någonstans blev det faktiskt aldrig någon debatt inom spelmedia - efter New Game Journalisms intåg var det givet bland Sveriges spelredaktörer att man skulle göra kulturjournalistik. Och inte att undra på. Kulturjournalistik är bättre, roligare och mer tankeväckande - både för läsaren samt skribenten. Alla vinner på att skippa torr konsumentjournalistik. Det ansåg de flesta av oss. Men nu har speljournalistiken drabbat samman med mainstream-media, och frågan har kommit upp på tal igen.

Egentligen är debatten i "gammalmedia" inte ny. Sam Sundberg lyckades irritera SvD:s gamer-läsare med sin recension av Gears of War 2 och Tove Bengtsson upprepade samma bragd med sin recension av God of War III. Debatten har dock särskilt de senaste dagarna tagit fart, och det i samband med recensionerna av det kontroversiella Medal of Honor. Först ut var Aftonbladets Petter Ottsjö som sågade Medal of Honor på grund av dess premisser; kriget och skildringen av det. Med citat såsom "'Medal of honor' avhumaniserar fienden, undviker geopolitisk bakgrund, ger inga svar på varför soldaterna är där." dröjde det inte länge förrän kommentarsfältet tog fart. Spel skulle vara spel och endast recenseras som sådana, kulturjournalistiken hörde hemma på kultursidorna hette det.

På SvD är tonen likadan. Här får spelet 3/6 i betyg mest på grund av att det är tekniskt skickligt. "Men med den politiska och etiska kontroversen i bakhuvudet är det svårt att njuta av spelet." Skriver Tove Bengtsson. Inte heller här är kommentatorerna nådiga. Någon skriver att recensionen har fel fokus, det är spelglädjen, effekterna, längden på spelet som ska recenseras och inte politiken. Med andra ord, konsumentjournalistik, inte kulturditot.

Utmaningen för gammalmedias spelredaktioner ligger i att förklara för läsarna att det är just kulturjournalistik man håller på med, spelen behandlas på samma sätt som skivor, böcker och filmer. Och det går inte att poängtera detta tillräckligt noga, för det är först hos mainstream-media man har chansen att övertyga icke-gamers om spelmediets relevans. Jag hoppas att spelredaktionerna är redo att anta denna utmaning.