Spelens Citizen Kane

citizen_kane.jpgGreg, från The Dust Forms Words, letar i ett synnerligen välskrivet inlägg efter spelens Citizen Kane. I ett antal stycken radar han upp krav för hur det spelet skulle vara.

Greg menar att skaparen av det efterlysta spelet borde vara någon med god kännedom om speldesign och som använder sig av både mjuk- och hårdvara för att ta tillvara på denna. Skaparen ska inte bara känna till en mängd speltekniska lösningar utan även veta hur man skall använda dessa för att påverka spelaren. Som exempel nämner Greg att skaparen ska kunna förstå och manipulera belöningssystem, kunna skilja och utnyttja olika inlärningssystem, erbjuda en social upplevelse lika gärna som en anti-social och framför allt kunna balansera givna gameplay-standarder för att erbjuda maximal spelinlevelse.

Själva spelet ska känna till alla spelregler, dock avstå från att använda alla. Det måste vara medvetet om orsakssammanhang och använda sig av gameplay för att erbjuda sinnesstämning, atmosfär, handling och karakterisering. Spelet ska kunna bryta sig ur sina

deus_ex.jpg

mjukvarobegränsningar, eller tvärtemot begränsa sig till det yttersta. Viktigast är att spelet aldrig skall sträva efter att vara underhållande eller kul, men att det i slutändan lyckas bli det ändå.

Det är inga enkla krav Greg väljer att ställa på sitt "Spelens Citizen Kane". Men jag undrar ändå om jag inte hittat det redan. När jag läser Gregs krav på en spelskapare dyker ett flertal namn i huvudet på mig, bland andra: Hideo Kojima, Peter Molyneux men framför allt Warren Spector.

Just det sista namnet leder mig onekligen vidare in på min kandidat till titeln "Spelens Citizen Kane". Jag tror att många som spelat det spelet kan hålla med mig. Deus Ex. Är inte det här spelens Citizen Kane så undrar jag vad som kan vara det.

Greg själv har andra kandidater på hjärnan. Bland annat Fahrenheit och God of War. Själv tror jag att han är ute och cyklar.

Mastodon