Reklam och nakenhet

Det fanns en tid då spel marknadfördes med nakna, eller nära inpå nakna kvinnokroppar. Det kändes väldigt löjligt och pojkrumsaktigt, det var någonting man upplevde som spännande när man var fjorton år, och det hela gick väl över när man hann fylla sexton och hormonerna i kroppen lugnade ner sig ett par hekto.

Spelbranschen kom rätt snabbt att inse att dess målgrupp faktiskt växt i åldrarna. Den sexistisa reklamen gick ner i mängd, och även om stolpträffarna fortfarande syntes, var deras antal mindre än någonsin. Oftast var det dessutom mindre och okända företag som kände sig tvungna att ta till sexistisk reklam för att göra sina röster hörda - de stora höll sig generellt tack och lov bort från billiga och förnedrande tricks.

Visst fanns det undantag. Tecmo Games har alltid varit syndare, mest på grund av Dead or Alive-serien som jag än idag stolt kan säga att jag undvikit som pesten, min plånbok ska inte den vägen vandra, och därmed basta. Eidos har med sin Hitman-serie tagit ett par klavertramp och tittar jag på min spelsamling så kan jag känna stolthet över att inte inneha något Hitman-spel alls. Just Eidos kommer jag att återvända till, men min oro är att vi tyvärr verkar ha kommit in på en tidsålder av sexistisk spelreklam än en gång.

Electronic Arts marknadsförde exempelvis Need for Speed ProStreet med topless-videos så sent som förra året, och ingenting kan väl glädja mig mer än att försäljningssuccén uteblev. Och nu är Eidos på gång igen med ett riktigt bottennapp tack vare en reklamfilm för Conflict: Denied Ops som ärligt talat får mig att skämmas och bli riktigt upprörd över att sådant fortfarande pågår i vår industri.

När i helvete ska vi växa upp? Och hur ska jag någonsin kunna gå ut och fortsätta försvara spelindustrin när jag personligen börjar tappa all hopp för branschens mognadsgrad? Det känns om att det finns en kraft inom spelmarknadsföringsindustrin, ja inom spelbranschen i stort som har satt i agenda att se till att spel för alltid kommer att verka för målgruppen pojkar 14-19 år. Det gör mig ledsen på mer än ett plan.