QA: Kind time of days
Livet som testare är extra svårt vissa dagar. Som när man har för uppgift att dammsuga användarfeedback och hitta buggar att återkoppla till utvecklarteamet.
Det finns förvisso inget bättre än engagerade användare som lägger ner timmar av sin tid på att hitta och rapportera buggar. Grejen är bara den att vissa har problem med språket, medan andra inte riktigt förstått konceptet "buggrapportering".
Nedan tänkte jag lista exempel ur verkligheten, alla rapporterade den här veckan.
Först kom det en buggrapport som såg ut som följer:
My friend said me you must get the code when you over registration, on your email and I didnt get the code,help me please Sad my friend didnt get donate.
Buggrapporten kunde tänkas vara otydbar till en början. Jag lyckades dock gissa rätt i att det handlade om ett erbjudande vi hade skickat ut till våra betatestare i ett mail. Den här personen var inte en betatestare och hade då inte fått mailet. Buggen var ingen bugg och saken är ur världen.
-----------
Nästa blev en klar favorit. Google Translate-språket gjorde inlägget väldigt poetiskt.
Kind time of days.
Played the player - SomeGuy (7lvl) then has pressed on will update Account has entered the password and mine Account the empty... How to return the player?
Är det någon som känner till det språk som hälsar med "kind time of days"? Det är ju klockrent.
-----------
Den här buggrapporten var också svår att glömma, story-element i en rapport var ett nytt inslag i mitt arbete.
On a special mission is the play now button
for example its just sometimes to see
and why must i refresh the page to see it?
Its a Conspiracy against me xD
-----------
Annars ser tyvärr en rätt stor del av användarrapporterna som följer:
okey it don't do it any more everything is working now
Coolt, varför en ny rapport om det funkar?
Any news about the bug??
Which one dude? Jag är ingen tankeläsare.
That is all. Fix please.
Med rubriken "Can't login". Självklart.
What the hell is it?
C:\Documents and Settings\백동민.중국산컴퓨터\바탕 화면\배히오류
LOL
Den här var faktiskt lite rolig. Och jag har ingen aning heller.
-----------
Så, för att sammanfatta. Om du testar en konsumentinriktad tjänst, var beredd på att ta kontakten med dina kunder. Och det är inte alltid de är så tydliga med vad de vill. I de här fallen löste det sig genom några enkla frågor, i och med att jag känner till många av systemets buggar så kan jag även hjälpa användarna på traven. Och kunden har ju alltid rätt.