Playstationgenerationens död

Året var 1995. Sony hade nyss släppt sin första spelkonsol, Playstation. Konkurrenten hette Nintendo och en ny konsol var i pipelinen. Sony var tvungna att hitta en ny approach för att bryta sig in i spelmarknaden. Man satsade på stil, design och kaxighet.

Instrumentellt i detta var ett av Playstations releasespel, ett futuristiskt racingspel med en annorlunda design, inget som gamers hade skådat tidigare. Spel hade alltid varit pastell, midi och noll helhetskänsla. Här kom Wipeout med minimalism, stilrena linjer, electronica och en sammansatt vision.

För att få till detta hade Sony gett uppdraget att skapa världens häftigaste spel till erkända The Designers Republic. Designbyråns arbete lade grunden till det som skulle kallas Playstationgenerationen - gamers som vägrade se spel som ett guilty pleasure - som med resursstryka och attityd kom att förändra spelbranschen för alltid.

På fredagen gick The Designers Republic i graven. Resumé har en story om den anrika designstudions undergång. Bland finanskrisens offer hittar man numera Playstationgenerationens upphovsmän. Och där Sony en gång i tiden hade hela spelbranschen i sin hand måste företaget nu för tiden påpeka om och om igen att Playstation 3 inte är konsolen för alla. Siktet är inställt på en mer exklusiv image, mest för att man har en dyr konsol som man inte har råd att prissänka.

Med The Designers Republics undergång, och Playstation 3:s ställning i branschen, har ännu ett steg mot Playstationgenerationens död tagits. Med tanke på den nya 360-generationen är jag inte helt säker på om vi är på väg mot en bättre världsordning.