Paparazzi Snapshot!

paparazzi.jpgDet blev det sista spel jag hade nöjet att arbeta med, kanske på ett tag. Känner faktiskt inte riktigt igen namnet, men så är det i spelbranschen, utgivaren kan få för sig att ett namn kan fungera bättre än ett annat. Spelar ingen större roll för oss som faktiskt arbetat med spelet, det är bara skönt att se det släppt till slut.

Paparazzi alltså, som vi kallade det under utvecklingstiden. Låter kanske som ett cyniskt spel som tar till vara på dagens kändishets och försöker tjäna en slant på fenomenet. Så illa är det tack och lov inte, snarare är Paparazzi Snapshot! en parodi, men framför allt ett tekniskt mästerverk i mobilspelsbranschen. Den som inte arbetat med mobilspel har kanske svårt för att förstå exakt vad det svåra i att utveckla ett så pass grafikintensivt spel ligger, men de som gjort det kommer att tappa hakan får jag hoppas. Vi har klämt in så mycket i det spelet att det är sjukt.

Utvecklingsarbetet var rätt udda. När man ger sig in på att skapa en ny mobilspelsgenre är det många problem man blir tvungen att lösa själv. Räknar jag rätt fick spelet göras om typ, tre gånger, och kodbasen skrevs om en gång. För att inte tala om hur mycket grafiker och kodare fick kämpa med geniala lösningar för att få ner filstorleken. Måste erkänna att det blev rätt bra till slut - speciellt med tanke på att vi varslades om uppsägning mitt i utvecklingsarbetet för att sedan jobba vidare under vår uppsägningstid. Paparazzi Snapshot! är ett spel jag kommer att förknippa med många minnen, de flesta goda. Det är kul att det äntligen finns tillgängligt för allmänheten, bland annat genom utgivarens hemsida.

Passar på att slänga in en trailer skapad av tredje part. Jag har inte haft chans att varken kolla på den eller lyssna på vad som sägs, förhoppningsvis inget dumt, men det funkar säkert ändå 🙂