Nya Bionic Commando utvecklas i Sverige

Nyheten idag väcker minnen. Bionic Commando skall släppas till Xbox 360, Playstation 3 och PC. Jag minns att jag satt och slet mig i håret när jag spelade originalet på min NES. Till en börjar vara spelet rätt självklart, om än utmanande. Mot slutet blev det dock fasligt svårt. Man var tvungen att utrusta sig rätt, han en klar taktik att ta sig an motståndet och dessutom gällde det att vara skicklig med spelmekaniken. Jag hade aldrig spelat ett liknande spel förut. Och trots att jag konstant fastnade och dog så kunde jag inte sluta spela. Det var jag och min bror som tog varsin tur, liv efter liv, centimeter efter centimeter.

I en rättvis värld hade Bionic Commando varit lika stort som Metal Gear Solid.

Nu finns möjligheten. Svenska Grin står för utvecklingen. Med spel som Ghost Recon Advanced Warfighter 1 och 2 på meritlistan har de alla förutsättningar att skapa ett riktigt intressant och utmanande spel. Gamespot har mer information, tro dock inte på allt du läser. Sajten beskriver samarbetet mellan Capcom och Grin som om de svenska utvecklarna bara gjort lite resursjobb, det stämmer inte. Mina källa (hur tufft är det inte att skriva så?) påpekar att Grin står för hela utvecklingsarbetet, och nya Bionic Commando kommer att vara ett Grin-spel - även om marknadsföringen säkerligen kommer att fokusera på Capcom. Så orättvis är världen för spelutvecklare.

Hur som helst kvarstår faktum att jag nu ser fram emot en ström av information som jag hoppas skall dyka upp snart. Framför allt vill jag se hur Grin tolkat originalets gameplay i en levande 3D-värld.