Mobilspelen idag

När jag hade ett jobb inom mobilspelsbranschen en gång i tiden fick jag nöjet att testa Raging Thunder från Södertälje-baserade Polarbit. Året var 2006 och spelet var ett klassiskt arkadracer, grejen var dock att det såg förbannat snyggt ut. Flytet och fartkänslan var också imponerande - det var en rolig 3d-motor man fick leka med.

Två år senare och Polarbit lyckas med en rejäl PR-kupp. De har portat Raging Thunder till iphone och reaktionerna låter inte vänta på sig. Man läser riktigt roliga kommentarer om hur överlägsen iphone är som kan köra sådana här avancerade mobilspel, att alla andra telefoner suger som fortfarande har problem med 8-bitarsgrafik.

Själv körde jag Raging Thunder på en Nokia 6630, en Sony Ericsson P900i och en Qtek 8310. För två år sen. Spelet var om möjligt mer imponerande då. Men iphone-maffians okunskap skiner igenom, utan deras älskling hade det varit omöjligt med sådana här mobilspel. Jag antar att man inte ska beskylla dem för att de inte vet bättre, mobilspelsbranschen har ju varit riktigt dålig på att marknadsföra sig själv.

All heder till Polarbit dock som kuppar rejält. Kudos till förmågan att placera sig på rätt plats under rätt tid. Proof of concept-filmen ses nedan: