Lock 'n Load 2
Vad kan man egentligen göra med en mobiltelefon?
Tja... ringa, sms:a, surfa, ta bilder - det vanliga. Man kan även spela och det är många som är medvetna om möjligheten, men väldigt få som vågar ta steget. Varför? För att majoriteten av mobilspelen suger.
Vet ni vad? Låt mig övertyga er om motsatsen. Senaste halvåret har jag haft nöjet att arbeta med Lock 'n Load 2, en förstapersonskjutare till din symbian-lur som, ursäkta uttrycket, kickar rumpa.
Först kan vi ta upp det här med utseendet. Hur snygg 3D-grafik kan ett mobilspel ha? Jag låter bilderna tala för sig själva.
Sedan, hur kul är det egentligen med ett skjutarspel i miniformat? Rätt så jäkla kul om jag får säga det själv. Grejen är smart design, att utnyttja formatet. I en mobiltelefon är kontrollen segare än på konsol, varför inte utnyttja detta och använda segheten som ett skräckmoment? Tro mig, när du springer runt i Lock 'n Load 2 och hör ett distinkt klickande ljud så kommer du att flippa ur med tanke på vad komma skall. Och hör du någon ropa "target" så är det bara att sätta benen på ryggen och springa iväg.
Mer då? Tja, faktum är att Lock 'n Load är det första mobilspelet som stöder 8 spelare samtidigt via 3G. Detta är oerhört beroendeframkallande. Många lunchraster har runnit iväg på grund av våra dueller. Det tar inte lång tid förrän man lär sig uppskatta två saker: ett uppladdat plasmagevär och en granat i handen.
Vad vill jag egentligen säga här?
Tja, helt enkelt att mobilspel inte alltid är så dåliga som du tror. Det finns rätt många guldkorn där ute, senast hade jag hur kul som helst med Lumines Mobile till exempel.
Och varför säger jag detta?
Svaret är enkelt. Det är dags att göra slut på fördomarna om mobilspel. Visst finns det skräpspel från oseriösa utvecklare, dessa finns dock även till alla andra spelformat. Vad vi som användare behöver lära oss är att skilja mellan seriösa och oseriösa utvecklare. När det sker kommer mobilspelen att bli lika populära som alla andra bärbara spelformat.
Och det vore verkligen på tiden.