Lättrörlig spelutveckling hos Spelbloggen

modern spelutveckling

Det var ett tag sen jag senast skrev om spel till en publikation i någon annans regi, närmare bestämt nära två år sedan. Planen var väl att jag skulle fortsätta hobbyskriva på min blogg och fortsätta vara en läsare av intressanta spelmedier. När sedan TDH hör av sig med ett spännande upplägg så väger det tungt, jag har ju tidigare arbetat under honom med Kong.

Och så var Spelbloggen född, och så började jag skriva om spel semi-professionellt (det vill säga gratis) igen. Det som verkligen lockade den här gången är faktiskt det att jag inte ingår i redaktionen, som frilansare är jag fri att skriva om det som intresserar mig. På Kong var man närmast tvungen att skriva nyheter, förtittar och recensioner - och hur roligt än det kunde vara så blev jag yrkesskadad och slutade uppskatta min hobby - istället var spel bara ett jobb som skulle göras. Det vill jag undvika.

Med intressegrad som enda hinder har jag skrivit ett inlägg om modern spelutveckling. Den är jag rätt stolt över. Ämnet är lätt att fördjupa sig i och komplicera, istället ville jag vara generell och beskriva ett koncept i den moderna spelutveckingsfilosofin utan att påtvinga läsarna metodnamn som scrum, lean, kanban och gudarna vet vad. Det artade sig ganska väl kan jag tycka. Om du är minsta intresserad av att veta hur det numera går till att utveckla spel så är en läsning värd - därifrån kan du fördjupa dig i en härlig, agil värld där tiden är det enda hindret.

Jag kommer att återses på Spelbloggen från tid till tid, med någon recension, någon intervju men kanske framför allt med artiklar som jag tycker är roliga att skriva.

Spelbloggen drivs av Thord Daniel Hedengren, Malin Jonsson och Rickard Olsson. Det är i det närmaste ett givet recept på succé.

Mastodon