Helvetet frös till is: Microsoft erkänner RLoD-problem

Red Lights of DeathÄrligt talat hade jag gett upp hoppet om att det någonsin skulle hända. Men igår natt tog Microsoft äntligen sitt ansvar gällande problemen med Red Lights of Death (RLoD) till Xbox 360.

Xbox-chefen Peter Moore gick ut med ett öppet brev där han förklarade att Microsoft forskat i ärendet och upptäckt ett antal problem som kunnat ge upphov till de tre röda lamporna som indikerat att konsolen behövde lämnas in till lagning. Vidare berättar han att Microsoft kommer att utöka garantin på konsolen till tre år efter köpdatum. Skulle din konsol gå sönder kommer du att gratis kunna frakta den till en Microsoft-verkstad där även reparationen kommer att vara konstandsfri. Microsoft står för hela kalaset.

Ett par citat från det öppna brevet är värda att uppmärksamma.

You've spoken, and we’ve heard you. Good service and a good customer experience are areas of the business that we care deeply about. And frankly, we've not been doing a good enough job.

We have been following this issue closely, and with on-going testing have identified several factors that can cause a general hardware failure indicated by three flashing red lights on the console.

Det är otroligt bra att Microsoft nu tagit sitt ansvar, men någonstans kan man ändå inte låta bli att känna att de borde gjort det här för minst ett år sen. Kunderna har klagat och endast fått arroganta förklaringar som svar. Sent skall syndaren vakna, men man blir alltid glad när den gör det.

Läs brevet från Peter Moore i sin helhet. Speciellt om du är en 360-ägare.