Gears of War, satans billigt
Det finns en sida av spelbranschen som jag ännu inte förstår och som jag ännu inte känt ett behov av att förstå ännu. Den sida jag pratar om är försäljning. Allt som oftast finner jag att jag tycker att spelbranschen gör mer fel än rätt när produkter skall säljas. Priserna är för höga. Släppdatumen är för konstiga. Man gör skillnad på folk (USA) och folk (Europa). Nya trenden är att det ska stjälas pengar från oss konsumenter genom mikrobetalningar och spelbranschen pratar om att det handlar om valfrihet (vad hände med min valfrihet att köpa kompletta spel?) istället för att erkänna att det handlar om att fylla några fickor med pengar.
Därför blir jag jäkligt glad när jag ser att Gears of War endast kommer att kosta 399 kronor hos Elgiganten när det kostar 599 kronor överallt annars. 399 kronor är ett bra pris på ett bra spel.
Alla håller dock inte med mig. Manual-Martin verkar närmast förtvivlad över Elgigantens prissättning.
Gears of War är flaggskeppet för Xbox 360 i årets julhandel. Actionspelet är Microsofts viktigaste kort för att promota Xbox 360 som det givna valet innan Playstation 3 rullar in på fältet i mars 2007.
I senaste reklambladet från El-Giganten annonserar de spelet för 399 kronor. Tack för den julhandeln. En given storsäljare i skjuten i sank innan release. Konsumenterna jublar, butikerna skriker av förtvivlan.
Jag förstår ärligt talat inte var denna förtvivlan kommer från, eller varför Gears of War skjutits i sank. Spelet kommer ju att sälja som smör i solsken från Elgigantens kassa och det kommer till och med att sälja slut hos kedjan. Vad spelar det för roll om folk köper spelet nu eller om en månad?
Till slut undrar jag varför Manual-Martin sitter och oroar sig för att Gears of War inte kommer att störa Playstation3-releasen till samma grad som Microsoft tänkt sig (om de nu har rätt, vilket jag inte tror på för fem öre). Spelsveriges branschtidning har väl inte tagit sida i konsolkriget? Det spelar väl ingen roll vem som säljer vad så länge den svenska spelbranschen har hälsan i behåll?
För seriöst. Finns det en riktigt gamer som egentligen bryr sig om Sonys, Nintendos och Microsofts PR-snack? Det enda jag vet är att alla gamers önskar sig ha råd med att äga så många spelmaskiner som möjligt. Vem som står som tillverkare skiter vi nog alla fullständigt i.
Varumärkeslojalitet är såååå passé...