Ett marknadsföringsexperiment med facebook

Är reklam effektivt? Jag ställer mig den här frågan och försöker hitta ett par enkla svar.

Sedan igår har jag börjat marknadsföra min blogg på facebook. Med hjälp av annonssystemet Facebook Flyer har en liten annons börjat spridas runt i Sweden-nätverket, den ser ut som bilden till höger. Tonen är kaxig och humoristisk, och eftersom jag inte är någon reklamguru, förhoppningsvis klick-lockande.

Min tanke har varit att väcka nyfikenhet. Bilden ska fånga blicken, texten ska sedan locka till ett klick. Jag har köpt 15000 visningar och fördelat dessa på 5000 per dygn.

Det har gått cirka 24 timmar sedan kampanjstarten när detta inlägg skrivs. Tidigare kunde jag få fyra till fem besökare per dygn från facebook till min blogg. Nu när annonsen rullat i ett dygn har antalet besök ökat till cirka tjugofem besökare. Talmässigt är det inga större siffror, men procentuellt har annonsen faktiskt fyrdubblat femdubblat trafiken från facebook.

Intressant nu är att följa vad som händer de två kommande dygnen.