Deus Ex: Human Revolution

Det var inte förrän 2005, i samband med lite Kong-jobb, som jag upptäckte Deus Ex-seriens storhet, just det, serien. För även om jag förstått att Deus Ex 2: Invisible War är ganska utskällt hade jag väldigt trevligt med det ändå. Det går ju inte att komma bort från att Deus Ex är ett av spelkulturens Mästerverk och varje uppföljare som mäts med samma måttstock kommer garanterat att misslyckas, bara för det behöver dock inte uppföljarna vara dåliga, bara mindre bra än originalet.

Det är kanske bara jag, men det jag gillar med Deus Ex-serien är dess förmåga att behandla mig som en intelligent varelse. Uppföljaren fick mycket stryk för att det var fördummat, men här gällde saken endast speldesignen, handlingen som sådan var ju minst lika intelligent och drivande som originalet, och som den storyns förkämpe som jag är (kom igen, till och med Alpha Protocol är ju njutbart, om än endast tack vare berättandet) hade jag oerhört trevligt med både Deus Ex och Deus Ex 2.

Därför blir jag även eld och lågor över den nyligen utkomna Deus Ex: Human Revolution-trailern som syns ovan. Det ser så jäkla lovande ut. Det är människa/maskin-interaktion, supersoldater, kaos, mytologi, konspirationsteorier, privata företag med mer makt än stater, revolution, religion och så väldigt mycket future noir att jag kippar efter andan.

Jag tigger om en bra story till detta Deus Ex 3, att Eidos Montreal står bakom utvecklingsspakarna stör mig inte ett dugg, för vad hade exempelvis Rocksteady Studios gjort innan de fick Batman: Arkham Asylum på sitt bord? Med rätt folk, rätt motivation och bra stöd i ryggen från utgivarhåll är allt möjligt. I Deus Ex: Human Revolution lägger jag förhoppningen om en utmanande spelvärld, kanske inte tekniskt, men väl handlingsmässigt.