Det blir inget Lumines Live

Alla nya spelkonsoler kommer, eller ska komma, med möjligheten att handla online. Det handlar om möjlighet till köp av äldre spel, expansioner och annan extra material. Så långt allt väl om det inte vore för orosmomentet micropayments[1].

Här har vi giriga spelutgivare som gör sitt bästa för att tjäna pengar på oss som spelare genom att först sälja oss en ofullkomlig produkt för att sedan kräva ytterligare betalning för att fullborda den. I vardagslivet kallas sådant utpressning, i spelvärlden heter det dock micropayments.

Exempel på hur det här utnyttjas har vi redan sett. Utgivare säljer små gif-bilder av populära spelfigurer för en tia stycket, man får köpa nycklar som låser upp material på en skiva som man annars aldrig hade kunnat komma åt och så kan man köpa fuskkoder om man inte orkar spela ett spel som det skall spelas.

Jag tycker att det är moraliskt förkastligt att använda denna affärsmodell, men förstår att utgivare använder sig av den för att maximera inkomsterna. Och som försvararna av affärsmodellen brukar säga, man kan ju alltid låta bli att köpa skiten.

Tyvärr finns det utgivare som går för långt. Som Q Entertainment med sitt Lumines Live. Här får man köpa spelet för en relativt hög summa[2] och så råkar man ut för denna skärm efter en stund:

lumnieslive.jpg

Och så står man där och känner sig lurad. Jaha? Men köpte jag inte det här spelet nyss? Nej. Du köpte "baspaketet", vill du ha hela spelet får du snällt vänta på "VS CPU Pack" och punga ut pengar på den också.

Min bojkott av Lumines Live är ett faktum.

  1. Mikrobetalningar, att betala flertalet småsummor för bitar av innehåll istället för en enda stor betalning som i sin tur ger dig hela varan []
  2. Vid jämförelse med andra titlar []