Den stora Arcade-döden

Det låter som en bra idé till en början. Microsoft har planer på att rensa upp i speltjänsten Xbox Live Arcade. Spel som fått ett genomsnittligt betyg på under 65% hos Metacritic och spel vars demo-till-fullversion konverteringsgrad ligger under 6% tas bort ur systemet. Man gör sig helt enkelt av dåliga spel, och sådant som inte säljer.

Folk är dock inte lika glada. Recensionskriteriet är godtyckligt. Recensioner är subjektiva, man kan gilla ett spel som ingen annan recensent uppskattar. Att ta bort spel som inte säljer är inte heller populärt, ta bara Space Giraffe som exempel - det är ett underbart spel från Jeff Minter som alldeles för få uppskattat.

Microsoft ändrar sig en aning. Spel som man tidigare köpt ska vara tillgängliga även i framtiden, även om de blir "borttagna" från Live Arcade. Och rekommenderar man en kompis att ladda ner ett sådant spel så ska detta också fungera.

Stormen i vattenglaset tystnar en aning. Personligen är det först nu som jag blir riktigt förbannad. Game|Life har till exempel ett bra argument för varför hela tanken med upprensningen suger.

Säg att du är en utvecklare som sitter och jobbar på ett experimentellt spel, nu vet du att utsikterna på huruvida ditt spel kommer att överleva är beroende på försäljningssiffror och recensentbetyg. Du kanske ändrar dig, frångår ursprungsplanen för att göra ett "säkert" spel. Ditt verk kommer inte att vara lika nydanande, men chansen för att det ska stå kvar som ett listat spel är större.

Säg att du är Microsoft och ska ta in ett par spel. Det ena heter Vortex Alpha och är rätt unikt i sitt sätt att vara, det andra heter Iron Man: Oiled Thunder och är ditt typiska shoot 'em up. Du vet att du enligt dina egna riktlinjer troligtvis kommer att bli tvungen att rensa undan Vortex Alpha inom två eller tre månader - alldeles för få spelare köper sådana spel. Men du vet också att Iron Man-spelet, åtminstone initialt, kommer att sälja som smör. Vilket spel väljer du då?

Det hela är så dumt. Hela grejen med nedladdningsbara spel är ju att man har "oändligt" utrymme. Men behöver inte rensa upp ett skit. Microsoft skyller på att det har blivit svårt att skrolla och hitta bland alla spel, att det går långsamt. Istället för att ta sitt ansvar och fixa ihop en bättre lösning tar man och minskar på antalet tillgängliga spel. Lösningen på uselt ingenjörsskap blir att strypa tjänsten istället för att lösa ursprungsproblemet. Och det är ju smart...

Som grädde på moset kommer hittar Terrible Video Games en annan vinkel. I staterna har Toyota släppt ett reklamspel till gratis nedladdning vid namn Yaris. Spelet är så uselt att det fått 17% i genomsnittligt betyg. Folk som provar spelet är rätt snabba med att radera det. Är det någon som tror att Microsoft kommer att ta bort Yaris för att "förbättra kvalitén på tjänsten"? Absolut inte när Toyota fortsätter att göra reklam på Xbox Live Arcade. Och plötsligt börjar det lukta en aning hyckleri.

Kort sagt, det är aldrig bra att begränsa en tjänst. Speciellt när man saknar bra motiv eller en förmåga att tillfredsställande förklara varför. Och förnuvarande lyckas Microsoft med varken eller.