Crunch time
Det sägs att alla som jobbar inom spelbranschen har genomgått åtminstone en crunch time i sina karriärer. Själv har jag faktiskt klarat mig ganska bra. Senast det begav sig jobbade jag med Guinness World Records och då var det bara crunch time light det handlade om - man fick jobba till 23-tiden två eller tre arbetsdagar för att hinna med utsatt deadline.
Nu är det lite allvarligare. Jag jobbar för världens fjärde största casual games-företag och arbetet är seriösare, mer strukturerat och deadlines finns till för att hållas. Därför har jag haft en crunch time-period på dryga veckan och det ska jobbas även under lördagen, möjligen även söndagen.
Det låter kanske hemskt, men crunch time är ett roligt fenomen. Visst fasar man inför den och försöker att undvika den, men när den väl inträffar så gör den under för arbetsmoralen, sammanhållningen och humornivån bland kollegorna. Alla sitter ju i samma båt och då är det bara att göra det bästa av situationen.
Alla behöver uppleva en crunch time någon gång i sina liv, det är en upplevelse som får en att uppskatta det som man annars kanske skyr - nämligen rutinen, säkerheten och den fasta arbetsdagen (8-17).