Braid
Årets Portal är äntligen här. Sällsynta är de spel som får dig att bredda din tro på vad som är möjligt med speldesign, Braid är dock ett sådant. Där Portal lekte med våra tre dimensioner fokuserar Braid mest på den fjärde - tiden.
Förvisso är det inte första gången vi fått använda tiden som instrument. Prince of Persia-serien gav oss möjlighet att spola tillbaka, om än i en begränsad upplaga, TimeShift öppnade upp tidsmanipulationen - om än i en nerdummad stil och till och med usla Blinx hade sina ögonblick.
Inget spel gör dock tidsmanipulerandet lika genomtänkt och fritt som Braid. Här är tiden ingen gimmick, utan en del av vardagen. Till och med handlingsmässigt har tidsmanipulationen fått en stor plats, vår hjälte Tim har haft ett perfekt förhållande, främst för att han kunnat spola tillbaka mindre bra ögonblick med kärasten för att sedan reparera dessa. Överlag är hela Braid en enda stor genomtänkt helhet. Musik, grafik, speldesign och kontroll samverkar på ett otroligt imponerande sätt.
Det är svårt att förklara hur Braid fungerar. Man ska visa upp det för att få andra att förstå. Och därför passar jag på att klistra in ett filmklipp nedan. Vad Braid inte är är mycket enklare att förklara. Det här är inget plattformsspel, ingen Mario-klon, inget som du sett tidigare. Braid bara är och du är välkommen att upptäcka dess värld.
Många har ansett Braid vara ett perfekt spel. Jag vågar inte drista mig så långt. Trots att handlingen är väldigt vacker har jag svårt för manuset, de få texter man ser är väldigt pretentiösa och det finns mycket onödig luft man får sortera igenom. Förutom det gör Braid allting rätt. En imponerande debut från Jonathan Blow.
Finns just nu på Xbox Live Arcade och kommer snart till din dator.