Booyah, konstgjord hype
Det känns lite som att teamet bakom iPhone-applikationen Booyah tar i med tårna för att skapa en hype runt produkten. Man lanserar Booyah som "The World's First Achievement System for Life" - applikationen ska bjuda dig på belöningar för det du uträttar under din vardag, och någonstans kommer man även med det dråpliga "Experience Facebook and Twitter in 3D" som inte är sant någonstans - jag ser i alla fall inte pratbubblor på en karta som värst 3D.
Bara här är det anledning till att bli misstänksam, och efter att ha provat Booyah kan jag konstatera att applikationen egentligen inte är något annat än en glorifierad tredjepartsuppdaterare till Facebook och Twitter.
Problemet med Booyah är att inte den inte håller vad den lovar. Där exempelvis Zyked, en träningsapplikation som även den förser dig med achievements, håller koll på din träningsmängd och belönar dig därefter låter Booyah dig stå för allt arbete. Om du lagat mat så kan du skicka ett meddelande till Twitter eller Facebook via Booyah och vips har du tjänat en "life achievement" i kategorin mat - ingenstans måste du faktiskt uträtta någonting, det räcker med att du skriver ett meddelande i en kategori för att ditt achievement ska intjänas. Det säger sig självt att känslan av en prestation aldrig infinner sig med denna metod.
Det är synd, för Booyah har potential. Klickar du på kategorin kultur i applikationen så dyker det faktiskt upp tips om evenemang i Stockholm. Ett smartare sätt hade varit att hålla koll på din position via GPS och först ge dig en achievement om du faktiskt dyker upp på evenemanget, den nuvarande metoden med en textbaserad statusuppdatering förtar hela känslan och meningen med Booyah.
För att det här med "life achievements" som drivmedel att uträtta saker och ting ska fungera måste Booyah faktiskt se till att jag inte fuskar i största möjliga mån, och i nuläget är det alldeles för lätt att fuska. Därmed blir Booyah bara en bra, men i slutändan misslyckad idé.