Att leva på gränsen

Mirrors EdgeNär Activision Blizzards VD Bobby Kotick försöker sig på att beskriva kulturklimatet i sin koncern väljer han att göra det genom att påpeka att man arbetar "nästan i motsats till Electronic Arts". Och inte att undra på, EA har genom sin gamla uppköpspolicy tagit död på sådana utvecklare som Westwood och Bullfrog, det har varit lågt i tak och toppstyrt, någonting som halvnya VD:n John Riccitiello försökt ändra på.

Försvaret mot Activision Blizzards attack blir därför just den nya företagspolicyn. Electronic Arts vicepresident Jeff Brown viftar bort kritiken med följande uttalande i en intervju med Level Up:

"The truth is, everyone laughed. In the past year EA has made radical changes to decentralize the company and put creative control back in the hands of development teams. It's too early to declare victory but if you talk to people like Patrick Söderlund at DICE in Stockholm, Mark Jacobs at Mythic in Virginia or Josh Resnick at Pandemic--they'll probably tell you that it's working. They get a lot of resources and creative freedom. That freedom has already contributed new start-ups like Dead Space, Mirror's Edge and Boom Blox and there's a lot of others to be announced soon."

Det är intressant att just de tre spelen nämns. Unika IP:n från meriterade utvecklare med väldigt stor potential till uppföljare. De får representera EA:s processkifte och en stor tyngd vilar på deras rygg. Ännu mer intressant är kanske att Army of Two utelämnas från diskussionen, det här är ju faktiskt ännu ett nytt IP, men ett som kanske inte lyckades vidare bra. EA väljer att glömma den smällen för att se framåt.

Värt att notera är att DICE valt att kalla sitt spel Mirror's Edge. Det finns säkert en dramaturgisk koppling till spelets handling, men titeln antyder även den risk utvecklaren tagit inom EA-koncernen. Blir inte det här bra så finns möjligheten att DICE kommer få återvända till korvstoppingstadiet där det ena Battlefield efter det andra ska pumpas ut. Ingen vill hamna i en sådan sits och därför är det viktigt att Mirror's Edge ska lyckas.

En efterfrågad trailer med rörliga bilder har nu släppts till allmänheten.

Det är samma sekvens som vi tidigare fått stillbilderna ifrån. Mottagandet är överlag positivt, personligen anser jag dock att man aldrig ska döma ett spel utifrån dess trailer. Senaste exemplet Iron Man visar ju hur en bra trailer kan verka för att gömma ett uselt spel. Just därför väntar jag med att bedöma Mirror's Edge tills jag fått chansen att prova det på riktigt. Nu har ju ändå trailern sina ljusa stunder, jag ser en bortgång från givna stereotyper. Och sådant är alltid värt att applådera.