Annonsering med facebook, dag 2

Ännu ett dygn har tagit ut sin rätt. Kampanjen är färdig till 63%, annonsen har alltså visats ungefär 9500 gånger.

Sedan igår har jag fått ytterligare 75 besök från facebook. Totalt har alltså ungefär 100 personer klickat på annonsen sedan kampanjen startade. Och det är någonstans här det svåra börjar. Jag har ju skrivit om mitt experiment, och med hjälp av facebooks notes på min profil har sajten talat om detta för åtminstone folket på vänner-listan.

Vilka har då klickat hit till min blogg just på grund av annonsen, och vilka har gjort det eftersom de är medvetna om att jag bedriver ett experiment?

Kostnaden för annonspaketet har varit 30 amerikanska dollar. Omräknat till svenska kronor pratar vi ungefär 200 spänn, give or take. Räknar jag inte åt helsike fel blir det ungefär 1,3 öre per klick visning. Någon som kan det här med annonspriser på webben får tala om för mig om det är ett bra pris eller inte. Själv känner jag mig i alla fall hyfsad nöjd i och med att detta är rätt lärorikt.

Som grädde på moset behövde jag dessutom inte censurera några bröstvårtor.