Andra oväntade problem i spelutvecklingen

Ett annat problem som kan dyka upp när man utvecklar spel är svårare att förutse och ännu svårare att göra något åt. Det handlar då om att utvecklingsstudion man jobbar på inte längre är kvar den morgon man stiger in på jobbet.

I mitt fall är det inte fullt så illa. Vår studio läggs ner, men vi ges chansen att avsluta vårt projekt. Tyvärr är det här endast tack vare de svenska arbetslagarna (tänk på det nästa gång du kritiserar facket), våra utländska kollegor måste nämligen lämna sitt pick och pack och dra med detsamma. Detta ställer självfallet till ett par problem i utvecklingen.

Hur uppstår då ett sådant problem? Svaret är profithunger. Det är exempelvis billigare att utveckla spel i Rumänien, Ryssland och Ukraina än att göra det i Sverige, USA och Skottland. Därför läggs de västländska kontoren ner medan utvecklingen flyttas till utvecklingsländer. Huruvida detta fungerar i längden är det ingen som kan säga, men nu vet vi i alla fall att folket som kommer att ta över vårt jobb är duktiga och produktiva - de kommer säkert att klara sig bra.

Vad händer då med oss som är kvar? Atmosfären och arbetsmoralen är ju inte den bästa när man inser att man kommer att tvingas lämna de kollegor man trivts så mycket med inom kort. Svaret i mitt fall får bli yrkesstolthet och lojalitet mot gruppen. För faktum är att vi har jobbat med vårt spel i några månader nu, och vi vill banne mig avsluta det snyggt. Ingen ska ta åt sig äran för det jobb vi lagt ner. En småsint tanke på att cheferna ska ångra att de någonsin valt att lägga ner vår studio infinner sig, även om den inte är särskild sannolik.

Alltså, när du utvecklar spel, var beredd på att allt kan hända. Och om du har ett val, undvik mobilspelsindustrin helt och hållet. It ain't worth it.

Mastodon