Zemeckis, uncanny valley och faktiskt - WTF?
Jag tror att det går att spåra den exakta tidpunkten då Robert Zemeckis karriär gick käpprätt åt helvete. Det var nämligen när han skrev på som producent för Ghost Ship. Sedan dess har Zemeckis varit drivande för sådana hits som Gothika, House of Wax och två av de mest obehagliga filmerna världen skådat: The Polar Express och numera även Beowulf.
Varför obehagliga?
Jo, problemet med uncanny valley - den gräns där robotar eller 3D-animationer blir så pass lika riktiga människor men ändå inte att man som betraktare stör sig väldigt mycket på de omänskliga dragen i ett annars väldigt människolikt utseende. Här var The Polar Express ett skinande exempel, för min del var filmen nästan mardrömslik i sin känslokallhet, undrar då hur den framstod inför målgruppen barn?
Ett annat exempel på uncanny valley går numera att skåda i Beowulf. Jag förstår inte riktigt varför de två filmerna inte kunde ha filmats med riktiga skådespelare mot bluescreen - skådespelarnas känsloregister är ju fortfarande oslagbar i verkligheten. De datoranimerade karaktärerna känns väldigt krystade och påtvingade, de gör mig knappast sugen på att vilja kolla in filmen.
Snacka om krystat förresten. Ni har väl sett Grendels mor? Inte räckte det med att Monstret Som Avlade Grendel är ett naket MILF med allvarliga elektrolyssymptom - hon går dessutom i högklackat... högklackat! Jag menar... WTF?