Project Bee: en teaser
Mitt första spelkoncept från scratch är på god väg. "Project Bee" är det hemliga kodnamnet och ett sådant måste man ha eftersom det är... tja... coolt.
Det är inte helt lätt att försöka illustrera vad som försiggår i min hjärna, vilket bilden till vänster tydligt visar. Jag är ingen grafiker och kommer aldrig att bli det heller. Illustrationer, bilder, modeller och allt annat man kan komma på är dock väldigt bra att använda i ett designdokument som ett sätt att pusha för den vision man har.
Spelkoncept går tretton på dussinet och att försöka övertyga någon om att just det man pusslar med förtjänar att gå till utveckling är inte världens lättaste grej. Jag har med andra ord inga större illusioner, men att jag arbetar med det här är ändå väldigt nyttigt. För det första är det en lärorik upplevelse man går igenom, för det andra får man visa framfötterna och den inboende kreativiteten som kanske inte alltid kommer fram när man arbetar på någon annans projekt. För det tredje ger det här arbetet en fantastisk insyn på vad andra går igenom när de ger sig på att designa ett nytt spel. För det fjärde kan det här kanske bli något man vill lägga till i portföljen ifall man i framtiden blir tvungen att söka sig efter ett annat jobb.
Jag skrev tidigare om min livskramp och om hur allting bara verkade fastna i min hjärna för att aldrig vilja komma ut. Att sätta igång det här projektet har varit ett fantastiskt sätt att börja rulla på hjulen. Det rekommenderas till alla som någon gång hamnat i ena eller andra krampstadiet - se till att påbörja någonting, vad som helst - snart märker du hur allting lossnar och blir enklare att hantera.
Vad "Project Bee" går ut på tänker jag självklart inte avslöja. Ambitionsnivån är dock ett spel som är roligt, klurigt, enkelt att lära sig men svårt att bemästra och släppa. Haha! Nu när jag tänker efter så var det inte lite...