När PR går för långt

Three Speech är en lurig blogg som du kanske redan hört talas om. Det luriga ligger i att bloggen produceras i samarbete med Sony, samtidigt som den väljer att kalla sig "semiofficiell". Om man ska tro på det där är upp till var och en, själv betraktar jag dock bloggen som en högst officiell PR-blogg från Sony.

Det är liksom enklare så.

Det är rätt enkelt att förstå de här officiella bloggarna. Spelbolagens PR-team har ju tidigare varit tvungna att föra fram sina budskap genom en mellanhand - oftast i form av speljournalister. Det funkar givetvis... sådär. Och ur PR-folkets synpunkt har det blivit allt svårare att föra fram ett okritiskt budskap, speljournalismen har ju utvecklats rätt rejält de senaste åren och vi som täcker spelbranschen försöker alltid att köra runt PR-folket för att få fram en så korrekt beskrivning av våra objekt som möjligt.

Självklart är PR-teamen inne på samma spår. Varför ha en mellanhand när man kan föra ut sitt budskap själv? Bloggen får då fungera som ett utmärkt verktyg där artiklar, bilder och filmer kan publiceras utan inblandning från uppnosiga journalister.

Så länge folk förstår hur det hela ligger till ser jag inga problem med förhållandena i branschen. Officiella medier har för uppgift att visa upp en så positiv bild av det egna företaget som möjligt, medan journalister gärna försöker komma runt fasaden för att beskriva verkligheten som den verkligen är.

Ibland går dock PR-folket för långt. I fallet Three Speech har bloggen till exempel börjat förtitta företagets egna spel. Det känns faktiskt så där. Vad är liksom meningen med att förtitta ett spel om alla läsare i förväg vet att texten kommer att vara översvallande positiv och stämplad med det interna PR-teamets gillande? Nu menar säkert folk att vi speljournalister varit lika dåliga på att vara kritiska i våra förtittar, det här är dock även det ett område där vi förbättrat oss. Bläddra bara i ett par nummer Super PLAY modell 2007 och jämför med modell 2004 så kommer du att uppleva en avsevärd skillnad.

Hos Three Speech finns dock självfallet inte denna tanke. Rosa, fluffiga moln ritas upp i förtittarna av alla spel - det kritiska ögat har för länge sedan petats ut av en PR-människa med vass pinne.

Kolla in ett par exempel i Heavenly Sword och Warhawk.

Mycket äckligare blir det dock när den officiella PR-bloggen Three Speech väljer att recensera ett Sony-spel. Recensionen av Ninja Gaiden Sigma framkallar kräkkänslor och smaken av spyor kliar mig oskönt i halsen. Man kan bara hoppas att detta är ett engångsföreteelse, tyvärr är det någonting som säger mig att så inte är fallet.

PR-medier ska liksom inte hålla på med förtittar och recensioner. Jag trodde att vi alla lärt oss detta efter skrattretande Nintendoklubben. Det verkar dock som att även Sony behöver lära sig sin läxa.