Den nya dokusåpan
Här ovan går det att skåda avsnitt 141 av den populära Youtube-dokusåpan "Internet killed television" av Charles Trippy och Allison Speed, ett bra exempel på den nya dokusåpan som håller på att segla upp med hjälp av Youtube. Vad vi har att göra med här är mer än amatörfilmare som söker sig femton minuter av berömmelse, även om det intrycket är lätt att falla för. Den som gräver lite djupare upptäcker snart att det är ett professionellt karrärsval vi bevittnar. Charles Trippy och Allison Speed, för att ta ett exempel, är både youtube:are på heltid, de har sagt upp sig från sina arbeten för att producera film. Och det funkar.
Får man tillräckligt många prenumeranter eller tittare blir man erbjuden att bli en så kallad Youtube-partner och får dela på den egna kanalens annonsinkomster med Youtube. Vidare finns det sponsringsmöjligheter och konsultuppdrag för den som bestämmer sig för att leva på att publicera filmklipp.
Än så länge verkar fenomenet vara begränsat till USA. Den lilla grupp med människor som numera livnär sig på Youtube verkar dessutom för det mesta hålla sig till nöjesmeckat Kalifornien. Receptet för framgång verkar annars vara givet, ladda upp sketcher, eller scener ur ditt liv. Den senare lösningen ger en unik återkoppling med tittarna och verkar vara den mest hållbara.
I den nya dokusåpan väljer folk att dokumentera sina liv inför miljontalet tittare och eftersom det inte finns några garantier måste man både vara ihärdig och ärlig mot sin publik. Någonting exempelsvis Charles Trippy och Allison Speed har lyckats väldigt bra med.
Att verkligen "lyckas" verkar för den delen inte vara lätt. Konceptet dagliga uppdateringar tär på de flesta, och även om många försökt har många givit upp redan efter någon månad. Exemplen på lyckade heltidsyoutubare är inte många, men bland dem hittar vi exempelvis nya raketet Shay Carl med familj, veteranen Philip DeFranco och den minst lika erfarna Lisa Nova.