Den lilla undersökningen: Hur mår spelmedia?

Framgång i spelpressen kan mätas på många olika sätt. Man mäter antalet läsare via Orvesto, upplagan via TS, antalet träffar på sajten med KIAindex och gudarna vet vad. Statistiken som samlas in kan sedan rapporteras, vinklas, rapporteras i jämförelse mot ett annat resultat, jämföras med en annan tidsperiod eller inte rapporteras alls.

Jag har saknat en redovisningsmetod. Den enklaste och kanske mest självklara. Går verksamheten runt? Tjänar förlagen eller företagen pengar på sin produkt? För att ta reda på svaret har jag tagit till världens enklaste metod - via sajten Allabolag har jag letat upp intressanta bokslut - vi pratar om offentliga uppgifter som vem som helst kan ta del av. Resultaten av min undersökning presenteras här nedan:

Först ut är Hjemmet Mortensen AB. VD är Per Gustav Kjellander. Vid december 2006 (senaste bokslutet) hade förlaget 93 anställda. Man omsatte drygt 181 miljoner kronor och årets resultat hamnade på dryga sju miljoner kronor i förlust. Vinstmarginalen låg på -2,22 %.

Nästa förlag till rakning är Reset Media AB. VD är Daniel Gregory Grigorov. Vid december 2006 (senaste bokslutet) hade förlaget 5 anställda. Man omsatte drygt 7 miljoner kronor och årets resultat hamnade på exakt två miljoner kronor i förlust. Vinstmarginalen låg på -28,03 %.

Gamereactor är lite (mycket) svårare att spåra. Mikael Gill har ju redan konstaterat oegenheter med namnet Gamereactor då denna står skriven på Nordisk Film, läser man dock deras "Om upphovsrättlagen"-sida framstår att även företagsnamnet Gamez är inblandat. Gamez.dk I/s är en juridisk person registrerad i utlandet och därmed är det svårt att få tag på ett bokslut i min lilla undersökning. Gamereactors resultat förblir ett mysterium än så länge.

Under annat intressant hittar jag exempelvis Level 7, en enskild firma där Nils Erik Hansson är innehavare. Verksamheten är uppenbarligen ideell, man har inga anställda och omsättningen ligger mellan 1000 - 499000 kronor.

Mitt lilla finansiella gräv leder mig vidare till UMIT Gameplayer AB. VD är Björn Magnus Dahlerus. Vid april 2007 (senaste bokslutet) har företaget inga anställda. Man omsatte 38000 kronor och årets resultat hamnade på ungefär 700000 kronor i förlust. Vinstmarginalen låg på -1 726,32 %.

Slutligen hittar jag Smack. Företaget bakom sådana satsningar som Båko (Gon) och Playing. Den enskilda firman har 1-4 anställda och omsätter mellan 1000 - 499000 kronor. Innehavare är Jan Erik Nygren.

Sammanfattningsvis skulle jag vilja säga att spelmedia inte mår vidare bra finansiellt. Min lilla undersökning visar att den mångfald vi har i Sverige kanske inte är den mest sunda ur ett strikt ekonomiskt perspektiv. Jag njuter av de många valmöjligheter jag har som läsare, men efter att ha kollat in några bokslut kan jag inte låta bli att känna mig aningen pessimistisk inför ett framtida scenario.

Var det något du saknade eller ville veta mer om? Låt mig veta så ska jag försöka lista ut svaren inför nästa års bokslut.