Bokningsbekymmer med SJ

Jag tog och beställde en tågbiljett som jag mot kvällen blev missnöjd med. Bara att ringa SJ och avboka med andra ord. Telefonsupporten stänger 18:00 (trodde jag, men vi kommer till det senare) och mot bättre vetande ringde jag därför till SJ:s elektroniska telefontjänst på 0771 - 75 75 75.

Här följer ett 15 minuter långt drama där jag försöker avboka den gamla biljetten för att sedan köpa en ny.

Problemet är att mitt bokningsnummer, som jag måste uppge med bokstavsnamn, är att den innehåller bokstäverna Z och X. Först bryr jag mig inte utan rabblar på. ZXD8... och så vidare. Datorn förstår inte och ber mig upprepa. Oops. Vilket bokstavsnamn har Z, eller X för den delen?

Jag kör nödversionen. Zoo. Xander. David. Åtta... Datorn bekräftar S. Z. D. 8. Stämmer det? Nej ropar jag i telefonen.

Zoo. Exx. David. Åtta. Jag trycker till med ett engelskt Z som verkligen hörs. Datorn bekräftar. Z. S. D. 8. Stämmer det? Nej! Smått irriterad.

I panik slår jag upp google och söker upp bokstavsnamn. Jag är tyst för länge och datorn börjar tycka att jag är dum i huvudet. Han upprepar ett antal gånger att jag måste bokstavera med bokstavsnamn. Jag vet för helvete! Sedan börjar datorn komma med kaxiga förslag... D som i David. O som i Olof. X som i Xerxes.

Vad sa han? X? Jaaaaa!

Zoo. Xerxes. David. Åtta. Datorn bekräftar. Z. S. D. 8. Här gråter jag nästan.

Jag upprepar med en arg röst. Zoo! Xerxes! David! Åtta!

Datorn bekräftar. Z. X. D. 8.

Jag når himmelriket. Datorn är inte lika glad, han ber mig bekräfta mitt val och sedan hotar han mig med en avbokningsavgift på 47 kronor. Jag bryr mig inte om honom utan genomför avbokningen.

Sedan faller jag för fällan. Datorn frågar om jag vill göra ett köp, och det vill jag ju. Jag svarar ja.

Sedan måste man berätta vartifrån man vill åka och vilket slutmålet skall vara. Här missuppfattar datorn mig bara en gång som tur är. Sedan frågar den lite konstigt vilken biljett jag vill ha...

Umm, en bra en svarar jag lite på skoj. Datorn har ingen humor. Tyvärr hade han inte denna biljettyp, vad för biljett vill jag ha?

Öppen biljett vågar jag mig på? Oh nej, det går inte för sig tycker datorn och säger att det enda som är ledigt är en just nu-biljett i andra klass. Men varför frågade han då mig överhuvudtaget?

Jag upprepar att jag vill ha en just nu-biljett i andra klass. Då ber datorn mig om mitt telefonnummer.

Jag ger honom mitt telefonnummer med en tydlig och väldigt långsam ton. Noll. Sju. Tre. Fem. Sju. Noll. Sju. Ett... jag hinner inte ens prata färdigt när datorn avbryter mig. "Nu kopplar jag dig till personlig service." Säger han glatt. Jag har blivit avsnoppad.

Som tur är får man prata med en riktig människa. Det tar kanske en och en halv minut sen har jag min biljett.

Datorer i all ära, men vissa saker skall banne mig skötas av människor.

Avsnoppad? Jag har aldrig hört på maken! Hmpf!